Het bokjesverhaal op NOS radio 1
Naar aanleiding van de oprichting van Bio Goat Meat schreef de NOS een artikel en maakte ze een reportage voor Radio 1. Hieronder een samenvatting van het artikel. Het volledige artikel en de radioreportage leest en luistert u hier.
"Nu zijn er wel een paar initiatieven van individuele boeren die geitenvlees verkopen, maar het komt nog onvoldoende van de grond", zegt woordvoerder Marieke Louwes. Daar moet de coöperatie verandering in brengen. "We willen ervoor zorgen dat geitenvlees uiteindelijk in de schappen van de supermarkt komt te liggen."
Samenwerken
Er zijn steeds meer restaurants die geitenvlees op de kaart zetten. Maar gangbaar is het nog altijd niet. In de supermarkt ligt geitenvlees niet in de schappen. En bij de meeste reguliere slagers ook niet. Slechts tien procent van de bokjes komt op de Nederlandse markt terecht.
Dat moet echt een keer veranderen, vindt de nieuwe coöperatie. Dat kan alleen door op grote schaal samen te werken als sector. "Als je het gezamenlijk aanpakt, kan je het hele jaar door producten aanbieden, en een bepaald volume garanderen", zegt Louwes. Op de lange termijn moet het dan rendabel worden om de bokjes langer te houden.
30 biologische geitenboeren aangesloten
Nu al hebben zich ruim dertig biologische geitenboeren aangesloten. Doel is om ook de overige twintig biologische geitenboeren zover te krijgen. In totaal zijn er ongeveer 360 geitenhouders in Nederland. De aangesloten boeren gaan een deel van hun bokjes zelf biologisch afmesten.
Promotie voor geitenlamsvlees
De coöperatie zorgt vervolgens voor de promotie. Tegen het najaar komt er een reclamecampagne. Ook is de organisatie bezig om aan meer restaurants te leveren en in gesprek met groothandels en producenten van kant-en-klaarmaaltijden.
De tijd is rijp voor geitenlamsvlees
Volgens Louwes gaat het nu wél lukken om Nederland aan het geitenvlees te krijgen. "De tijd is er rijp voor. Mensen zijn steeds meer bezig met duurzaam en lokaal eten. De bokjes worden niet gefokt voor het vlees maar zijn een soort van bijproduct bij de melkproductie. Dus dat past daar heel goed bij."
Gerrit Riemer van restaurant De Proefzaak in Amsterdam is al overtuigd. Hij heeft het vlees sinds december op de kaart staan. "Het wordt veel besteld. Onze gasten willen het graag uitproberen." Hij heeft het "vanuit maatschappelijk oogpunt" op de kaart gezet, maar ook vanwege de smaak. "Het is gewoon erg lekker."