Nieuws

Geitenvlees wint food challenge

Op de Hanzehogeschool in Groningen was 23 mei de finale van de Culinair Drenthe Food Challenge. Twaalf studenten diëtiek streden in duo’s in deze finale. Hun opdracht was om een Drentse voedselproducent te bezoeken en hun verhaal te vertellen. Vervolgens ontvingen ze een product van het erf of uit de tuin. Daarmee moesten ze zelf een recept maken, de voedingswaarden berekenen en het geheel op een smakelijke wijze presenteren.
Lees meer >

De coöperatie te horen op Mangiare! radio 1

Vrijdag 16 maart zond Radio 1 tijdens het programma Mangiare! een item uit over geitenlamsvlees. De reportage is opgenomen op de boerderij 'Pronkjewail' van Rien en Marieke Louwes. 
Lees meer >

Verspilling is Verrukelijk. Wij doen mee!

Achttien ondernemers, waaronder de Bokkenbunker, het merk van Bio Goat Meat, die oplossingen bieden voor voedselverspilling, lanceren samen met MVO Nederland vandaag het platform Verspilling is Verrukkelijk. Met het platform tonen de initiatiefnemers wegen om voedselverspilling snel verleden tijd te maken.
Lees meer >

Bio Goat Meat en de Bokkenbunker gezamenlijk verder

Coöperatie Bio Goat Meat en Lydia van Maurik, oprichtster van de Bokkenbunker gaan gezamenlijk verder. Het merk Bokkenbunker wordt overgedragen aan de coöperatie. Lydia zal zich namens Bio Goat Meat blijven inzetten voor de bekendheid van geitenvlees in Nederland.  Als het vlees van bokken uit de biologische melkgeitenhouderij bekender wordt kunnen de leden van Bio Goat  Meat de bokken op hun eigen boerderij grootbrengen. Dit doen ze volgens het biologische bokkenbunkerprincipe:  de bokjes krijgen tijd om te groeien en ruimte om te spelen, eten biologisch hooi, gras en graan en gaan als het weer het toelaat naar de wei. 
Lees meer >

Editie NL schenkt aandacht aan bokjes

"We moeten meer geitenvlees eten. Wanneer dat gebeurt kunnen de bokjes in Nederland een beter en langer leven krijgen. Met het samenwerkingsverband 'Bio Goat Meat' hopen meer dan dertig Nederlandse biologische geitenboeren meer bokkenvlees op de kaart en in de supermarkt te krijgen." Zo opent het artikel van EditieNL over de oprichting van onze coöperatie. Zij maakten opnames bij Marieke Louwes op de boerderij en brachten een item in de uitzending van 20 februari. Bekijk de video.
Lees meer >

Het bokjesverhaal op NOS radio 1

Naar aanleiding van de oprichting van Bio Goat Meat schreef de NOS een artikel en maakte ze een reportage voor Radio 1. Hieronder een samenvatting van het artikel. Het volledige artikel en de radioreportage leest en luistert u hier. 
Lees meer >

Biologische geitenhouders richten coöperatie Bio Goat Meat op

Biologische melkgeitenhouders bundelen de krachten voor de verkoop van geitenlamsvlees.  Vandaag werd de coöperatie Bio Goat Meat officieel opgericht met het ondertekenen van de akte. De coöperatie telt al meer dan 30 leden.
Lees meer >

Bezoekers Bio Beurs maken kennis met geitenvlees

Bio Goat Meat was aanwezig tijdens de Bio Beurs op 17 en 18 januari in de IJsselhallen in Zwolle. In de stand konden mensen kennismaken met geitenvlees.  Kok Stefan Bremer van De Huiskamer in Ansen had voor de gelegenheid Rilette gemaakt van nekvlees van de Chevon. Ook presenteerde de coöperatie zich in een presentatie. 
Lees meer >

"Red een bok, eet een bok"

"Als je geitenkaas eet, ben je medeverantwoordelijk voor de geboorte van een bok. Als je een pond geitenkaas per maand eet, zou je 300 gram geitenvlees per jaar moeten eten." Aan het woord is Lydia van Maurik, ambassadeur voor het eten van geitenvlees. Lydia ontwikkelde de "Bokkenbunker" en verkoopt het vlees van de bokjes van de leden van Bio Goat Meat. 
Lees meer >

Regionale keten voor geitenvlees

Mannenvlees. Het thema geniet een steeds grotere belangstelling. Haantjes, stiertjes, bokken, er is geen bestemming in de huidige voedselketens voor deze dieren en ze worden al snel als ‘bijproduct’ beschouwd. Ten opzichte van de andere mannelijke dieren staan bokjes op een extra achterstand doordat Nederlanders niet gewend zijn om geitenvlees te eten. Daar wil Bio Goat Meat verandering in brengen, onder andere door sterke regionale ketens op te bouwen. Korte ketens met een herkenbaar product uit de regio. 
Lees meer >